poniedziałek, 16 czerwca 2014

Poradnik dla sałatożercy, jak kupować, jak przygotować do spożycia oraz właściwości lecznicze SAŁATY!

Kochani Sałatożercy! 

Sałatę jadam praktycznie co dzień… Na śniadanko szykuję sałatkę z sałaty lodowej, masłowej, trzepieczastej (moja nazwa na endywię), roszponki lub rukoli.


Dzięki różnym dresingom sałata nigdy mi się nie nudzi! Dodając oleje np. lniany, z pestek dyni, z kiełków pszenicy uzyskuję wyjątkowy smak! Czasem dodaję śmietanę z czosnkiem, czubricę (mieszankę przypraw) czy ocet winny lub balsamiczny.


Zawsze doprawiam sałatkę ziołami np. bazylią, szczypiorkiem, koperkiem, pietruszką i wszystkim innym, co mi wpadnie w łapki! 


Przejdźmy do sedna – a właściwie do sałaty…


JAK WYBRAĆ DOBRĄ SAŁATĘ?

Sezon na sałatę zaczyna się z końcem maja i może trwać aż do jesieni. Sałata kupowana w tym okresie ma najwięcej witamin i smaku. Im bardziej zwięzłą główkę ma sałata tym jest lepszej jakości. Zewnętrzne liście powinny być ciemniejsze (ciemnozielone), a im bliżej środka coraz jaśniejsze. Sprawdzajmy głąb sałaty od spodu, jeśli jest nadgnity nie kupujmy jej, oznacza to że zbyt długo leży już w sklepie, czy na targu.



JAK PRZYGOTOWAĆ SAŁATĘ DO SPOŻYCIA?

Sałatę należy dokładnie opłukać z ziemi, listek po listku, także z powodu występujących na liściach resztek nawozów sztucznych (sałatę z działki płuczę tylko z ziemi delikatnie, by nie tracić cennych witamin, jednak mam pewność, że nie była nawożona). NIE KROIMY NOŻEM, sałatę rwiemy w palcach, ewentualnie używamy noża ceramicznego. W kontakcie z metalem sałata gorzknieje, a także traci jędrność oraz część właściwości (wraz z wyciekiem soku). Warto podawać sałatę z olejami, które ułatwiają wchłanianie witamin.



WŁAŚCIWOŚCI SAŁATY:
  • Sałata zawiera dużo magnezu, który poprawia koncentrację, uspokaja oraz przegania zmęczenie
  • Jest pomocna w odchudzaniu – przyspiesza przemianę materii oraz jest niskokaloryczna (100 gram to tylko 13 kcal)
  • Odświeża i oczyszcza organizm z toksyn
  • Ma właściwości przeciwbólowe – zmniejsza bóle miesiączkowe
  • Obniża poziom cukru we krwi
  • Poprawia pracę wątroby
  • Poprawia krążenie krwi
  • Posiada chlorofil, który działa bakteriobójczo oraz łagodzi podrażnienia
  • Zawiera witaminy A, E, K (rozpuszczalne w tłuszczach), C, kwas foliowy, potas oraz fosfor



Najlepiej zjadać ją na surowo! W kolejnym poście podam Wam kilka sposobów na wykorzystanie sałaty w medycynie ludowej!



8 komentarzy:

  1. Fuj! Co z tego, że zdrowa, skoro ohydna w smaku? :-P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie lubisz? Żaden rodzaj Ci nie przypasował? Choćby lodowa? Może być i tak :P

      Usuń
  2. Sałata jest dobra a najlepsza samodzielnie wyhodowana. Na balkonie mam pełno rukoli!

    OdpowiedzUsuń
  3. Wcześniej blogerka a dziś videoblogerka :) Mój nowy kanał - https://www.youtube.com/user/CatherinessTV


    OdpowiedzUsuń
  4. a ja nie jestem sałatożercą :( i nigdy nie lubiłam sałaty, choć czasem jakoś tam z własnej woli do kanapki sobie dorzucę ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Która sałata jest najzdrowsza? Słyszałem, że rzymska. Zapraszam http://www.mojaintima.pl

    OdpowiedzUsuń