niedziela, 23 lutego 2014

BARDZIEJ / MNIEJ "zdrowy" plastik

Użycie w tytule zestawienia słów „zdrowy” i „plastik” jest bynajmniej prawidłowe…  Jednak mimo powszechnie uznawanej opinii, iż owe tworzywo nie jest do końca zdrowe, zalewa nas ze wszystkich stron. Jeśli kazałabym się wam rozejrzeć po pokoju, w którym właśnie siedzicie na pewno będziecie wstanie wyliczyć kilka rzeczy z plastiku. Może nawet macie pod ręką butelkę wody? Zresztą wystarczy zajrzeć do lodówki!

Lubię być świadomym konsumentem, zatem moje podejrzenie wzbudziły cyfry zamieszczone na opakowaniach plastikowych, zwykle na spodzie w trójkąciku ze strzałek. Jakiś czas temu doszły mnie słuchy, że cyfra ta oznacza ile razy plastik, z którego jest zrobione opakowanie  był przetworzony i powtórnie użyty. Ależ byłam wtedy w błędzie…

google
Cieszę się, że w moje ręce wpadła książka Julii Bator „Zamień chemię na jedzenie”, gdzie autorka wspomina o tych liczbach i wyjaśnia mi wszystko!

Podając za źródło książkę „Mordercza gumowa kaczka” wyjaśnia, iż liczby te oznaczają przynależność do poszczególnych kategorii recyklingowych. Autor „morderczej gumowej kaczki” wymyślił dla nas wierszyk byśmy pamiętali, jakie opakowania są dla naszego zdrowia najmniej szkodliwe:

4, 5, 1 i 2, cała reszta jest dla mnie zła

„Poszczególne kategorie recyklingowe” specjalnie za wiele nam nie mówią… Znalazłam jednak na portalu „Ulica Ekologiczna” informację o każdej kategorii:

1– PET Jest najczęściej spotykany. Woda przechowywana w butelkach PET zawiera nieznany jeszcze składnik o działaniu zbliżonym do estrogenów. Warto pamiętać o tym, że nigdy nie powinno używać się ponownie opakowań wykonanych z tego tworzywa.
2 – HDPE To jeden z bezpieczniejszych plastików. Pudełka, czy opakowania z tym oznaczeniem bez przeszkód możemy powtórnie używać.
3 – PCV PCV, czyli polichlorek winylu. Może wydzielać toksyny, jest szkodliwy dla zdrowia.
4 – LDPE Stosunkowo bezpieczny polietylen o małej gęstości, używany do produkcji wielu rodzajów opakowań do żywności. Dozwolony jest do powtórnego użytku, jednak nie jest tak bezpieczny jak tworzywa 2 i 5.
5 – PP Wraz z tworzywem nr 2, czyli HDPE uznawany jest za jeden z najbezpieczniejszych plastików.
6 – PS Polistyren, najbardziej znany jako styropian. Plastik ten wydziela toksyny i nie powinien być stosowany jako opakowanie do żywności. Jednak spotykamy go np. w przykrywkach do jednorazowych kubków na kawę.
7 – INNE PLASTIKI
Zawierają niebezpieczne dla naszego zdrowia związki, m.in. bardzo toksyczny bisfenol A.  Plastików oznaczonych tym numerem nigdy nie powinniśmy powtórnie używać.
źródło:

Dla mnie są to cenne informacje, mam nadzieję, że Wam również pozwolą być bardziej świadomym konsumentem!

p.s. „Mordercza gumowa kaczka”… myślę, że to świetny tytuł ;)

3 komentarze:

  1. Wow, dzięki! Bardzo przydatny post. Nie wiedziałam o tym, a przecież często używam wielokrotnie butelek od wody i nalewam do nich wodę z filtra...

    OdpowiedzUsuń
  2. łuu... nawet o tym nie wiedziałam :o muszę zwrócić uwagę w sklepie!

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń